Kacaritakeun hiji waktu di salah sahiji nagara Afrika aya hiji Sosiolog bule nu ngayakeun panalungtikeun ka hiji suku nu aya di dinya. Kabeh jelema nu aya di suku eta teh harideung pisan!
Eta Sosiolog teh cicing di imah kapala suku. Kapala suku boga pamajikan nu hideungna kabina-bina. Aya kana lima bulanna, eta kaayaan di suku eta teh ibur. Rek teu ibur kumaha atuh, pamajikan kepala suku jug kapanggih hamil. Mangkaning eta kepala suku geus aya sataunna “puasa” teu ngawajiban pamajikanana. Teu aneh mun sakabeh nu aya di dinya rada curiga ka eta Sosiolog bule tea. Tapi, pikeun ngalaksanakeun asa praduga tak bersalah, kapaksa eta utun inggi nu aya di jero beuteung eta kepala suku kudu ditungguan nepi ka brolna. Supaya kabeh jelas!
Ahirna, geus waktuna bulan alaeun. Bener we eta pamajikan kepala suku teh ngajuru. Kabeh helok! Teu helok kumaha da orok nu dijurukeun teh geuning kulitna: bule! Si kepala suku puguh era geus kabelejog ku eta sosiolog nu dipernahkeun di imahna. Ahirna eta kepala suku ngajak si Sosiolog bule ngomong duaan ka luar imah.
“Yeuh, di dinya ge ngarti meureun naon nu dirasakeun ku kuring. Cik ayeuna mah kuring mah hayang nyaho, kunaon bisa kajadian kitu?
Hampura pisan! Kuring teu nuduh anjeun. Tapi da kumaha deui, pamajikan kuring mah nyaho kan tara ka mamana di imah wae. Manehna deuih tara papanggih sumawonna reureujeungan jeung bule!” ceuk eta kepala suku. Si Sosiolog bule ngajawab bangun nu teger pisan. “Kuring ge ngarti! Tapi lamun ceuk elmu nu ilmiah mah. Bisa wae pamajikan anjeun teh beunang ku fenomena alam nu aheng…” “Maksudna naon?” ceuk eta kepala suku bingung ngadenge jawaban ti eta Sosiolog bule tea. “Kieu. Kapan di dunya mah teu kabeh milu kana kodratna. Kapan sok aya kacaritakeun ‘semangka berdaun sirih’ atawa cau anu buahna jiga nangka. Tah eta nu dimaksud ku kuring kaajaiban alam!” si Sosiolog nyoba ngabobo eta kepala suku. “Bener kuring ge ngarti. Tapi, asa teu mungkin mun seug aya lalaki di suku kuring ngalakukeun rucah jeung pamajikan. Pan nyaho, kabeh lalaki di dieu mah kulitna ge hideung kabina-bina. Teu jiga anjeun!” “Bener. Tapi tingali itu embe bikang di ditu!” si Sosiolog bule nunjuk ka embe nu kabeh buluna warnana bodas. Eta embe nu ditunjuk keur ngadaharan jukut jeung anakna di deukeut kebon, “tingali, eta indung embe ge geus keuna ku kaajaiban alam. Eta indung embe minggu kamari karek ngajuru, tapi kunaon anakna kabeh bet warnana hideung? Malah hideung pisan! Apan jaluna nu ngan hiji-hijina di daerah ieu sarua warnana bodas? Pek pikir ku anjeun!” ceuk eta si Sosiolog bule yakin.
Na atuh beres si Sosiolog bule ngomong, eta si kepala suku langsung ngadeukeutan si Sosiolog bari langsung ngaharewos. “Geus nya ti mimiti ayeuna mah tong ribut. Naon nu geus dilakukeun ku urang duaan jadi rusiah urang duaan we! Kuring ge ngarasa dosa ka pamajikan! ngeunaan pamajikan kuring anakna bule, geus tong diungkit-ungkit. Pon kitu deui eta masalah indungna embe nu anakna hideung tong diuar-uar ka nu lian. Bisi masarakat kuring nyahoeun kalakuan kuring!”